Verduurzaming van transport over de weg: het is een hele uitdaging. Om zero-emissievervoer binnen het zwaar transport mogelijk te maken, is het belangrijk dat ook vrachtwagens de gelegenheid krijgen in een kort tijdbestek grote hoeveelheden waterstof te tanken. Laat dat nou precies zijn waar we binnen het Hy-speed for H2-trucks-project aan werken.

Een waterstoftankinstallatie met een hoog debiet (7,2 kg/min) voor waterstofvrachtwagens. Als het aan de deelnemende bedrijven en organisaties binnen het project Hy-speed for H2-trucks ligt, komt die er. En wel naast het waterstoftankstation voor personenauto’s.

Een dieseltruck stoot per 100.000 kilometer zo’n 95 ton aan CO2 uit. Een Batterij Elektrische Truck is een mogelijkheid maar heeft zijn beperking in de actieradius en het (snel)laden kost aanzienlijk meer tijd dan diesel tanken. Meer batterijen in een auto zou een oplossing kunnen zijn, maar dit gaat weer ten koste van het laadvermogen. Waterstof kan een uitweg bieden; een volle tank waterstof (40 kg) tank je in minder dan 10 minuten en daarmee kun je 600 kilometer rijden.

Na realisatie van dit project gooit een truckchauffeur in mum van tijd zijn tank vol en is hij zo weer ‘on the road’!

Dit project wordt uitgevoerd onder de regeling DKTI-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.