15-12-2020

Bestelauto’s op batterijen: ze komen nog weinig voor. Dat komt vooral door de geringe actieradius van elektrische voertuigen en de lange laadtijd. Binnen Fieldlab for Connected Smart Fast Charging (CSFC) werkt Green Planet met verschillende partners aan een additionele powerbank, die zorgt voor een grotere actieradius.

De powerbank maakt het aantrekkelijker om ook bestelauto’s elektrisch te laten rijden. Tegelijkertijd werkt Fieldlab aan een snellaadomgeving: een omgeving die het opladen niet alleen stukken sneller, maar ook veel eenvoudiger maakt. De snellader van circa 150 kW zorgt ervoor dat je straks zo’n 250 kilometer kunt rijden na een half uur laden. Dit geldt voor de range-extender gecombineerd met de originele batterijen van de auto. Fieldlab for Connected Smart Fast Charging (CSFC) is een DKTI-proeftuin project, dat mogelijk is gemaakt door het ministerie van I&W.

Battery range-extender
Eén van de partners binnen de proeftuin is HAN Automotive Research van de University of Applied Sciences. Zij ontwikkelen – samen met partners – een battery range-extender voor zogenoemde lichte bedrijfswagens (lcv’s). “Veel mensen kopen geen elektrische bestelwagen, omdat ze bang zijn daar te weinig kilometers mee te kunnen maken. We werken samen met de andere partijen hard aan een oplossing daarvoor”, vertelt Koen Lau, projectmanager bij de HAN. “Door drempels weg te nemen, stimuleren we de transitie naar schoon transport. Belangrijk, ook voor onze studenten. Die nemen we daar graag in mee.”

Van Dorp uit Hoogeveen is één van de installateurs die geïnteresseerd is in het rijden met de elektrische lcv’s uit het project. “We komen veel in binnensteden, zoals Groningen, Assen en Zwolle. In de toekomst laten binnensteden alleen nog zero-emissie-voertuigen toe. Maar dan moet je wel een batterij hebben die het ook redt tot in de binnenstad. Daarvoor hebben we echt een range-extender nodig.”

Snelladen
Dat ziet ook Terwolde Renault en Dacia in Hoogeveen. “Het probleem bij de huidige accu’s is dat deze een te kleine actieradius genereren”, legt hij uit. “Je kunt er nu ongeveer 150 kilometer mee rijden. Dat remt potentiële klanten – veelal klein zakelijk – af om zo’n auto aan te schaffen. Een range-extender haalt dit bezwaar weg. Als de actieradius wordt verhoogd naar 300 kilometer, kan 95 procent van de ritten gewoon worden gereden. Dat maakt een elektrische bestelwagen ineens uitermate interessant.”

Auto als oplaadpunt
Daarnaast willen de partijen nog een stap verder gaan door de stroom uit de battery range-extender ook te gebruiken om bijvoorbeeld apparatuur op de bouw op te laden. “Je auto als zero-emission generator”, legt Koen Lau – HAN Automotive Research – uit. “Voor jezelf en voor anderen. Zo heb je ter plekke (bijvoorbeeld op de bouw) altijd stroom. Je hoeft alleen even in te pluggen.”

 

 

 

Dit project wordt uitgevoerd onder de regeling DKTI-Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.