24-02-2025 Als je zero-emissie wilt rijden, kun je kiezen uit waterstof of elektrisch rijden. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Welke? We zetten ze graag voor je op een rijtje!
Elektrisch Laden (BEV – Battery Electric Vehicles)
Voordelen:
- Hoge efficiëntie: Een batterij-elektrische auto zet ongeveer 80 tot 90 procent van de stroom om in aandrijving.
- Minder energieverlies: Opladen via het elektriciteitsnet verloopt efficiënter en met minder tussenstappen dan de productie van waterstof.
- Uitgebreide laadinfrastructuur: Laadpalen zijn overal en worden steeds toegankelijker.
- Lagere energiekosten per kilometer: Elektriciteit is per gereden kilometer doorgaans goedkoper dan waterstof.
Nadelen:
- Laadtijd: Zelfs met snelladen duurt laden minuten tot uren, afhankelijk van de capaciteit van de batterij.
- Beperkte actieradius: Hoewel batterijen verbeteren, zijn EV’s vaak nog afhankelijk van oplaadmogelijkheden.
- Milieu-impact batterijproductie: Het gebruik van lithium, kobalt en nikkelwinning is omstreden.
- Netcongestie: Het elektriciteitsnet wordt steeds zwaarder belast door de toename van EV’s.
Waterstof (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicles)
Voordelen:
- Snelle ‘tankbeurt’: Net als bij fossiele brandstoffen kan een waterstofauto binnen 3 tot 5 minuten volgetankt worden.
- Grotere actieradius: Je kunt zo’n 600+ km rijden op één tankbeurt, zonder lange oplaadtijd.
- Minder afhankelijkheid van het stroomnet: Dit kan helpen om de overbelasting van het elektriciteitsnet te verminderen.
- Lichte opslag: Waterstof is lichter dan zware batterijen. Dit is vooral handig voor vrachtwagens en bussen.
Nadelen:
- Lage efficiëntie: Bij productie, opslag en omzetting naar elektriciteit gaat veel energie verloren (zo’n 60 tot 70 procent).
- Hoge kosten per kilometer: Waterstofproductie en distributie zijn nog duur.
- Weinig tankstations: De infrastructuur voor waterstof is nog in opbouw en beperkt beschikbaar.
Wat is de toekomst?
Voor personenauto’s lijkt elektrisch laden het meest logische. De infrastructuur is er al en de efficiëntie is veel hoger. Maar voor zwaar transport, bussen, treinen en de industrie kan waterstof een grote rol spelen. De technologieën zullen dan waarschijnlijk ook naast elkaar bestaan, afhankelijk van de toepassing.