Hoog bezoek voor Green Planet in Pesse vandaag! Europarlementariërs Jan Huitema en Caroline Nagtegaal en Tweede Kamerleden Hawre Rahimi en Mark Strolenberg bezochten het multifuel tankstation in Pesse om met eigen ogen te zien welke vorderingen er op het gebied van de energietransitie worden gemaakt. Daarnaast namen zij de 1.400 zonnepanelen op daken in Warreveen officieel in gebruik.
Verschillende energietransitieprojecten van Green Planet worden ondersteund door de Europese Unie. De oorlog in Oekraïne heeft de noodzaak om de energietransitie te versnellen nog urgenter gemaakt en daarmee onze afhankelijk van Russische kolen, olie en gas drastisch te verminderen. Ideeën zijn er genoeg. Bij Green Planet brengen we een aantal in de praktijk. Onder meer VVD-Europarlementariërs Jan Huitema en Caroline Nagtegaal wilden dit graag met eigen ogen zien.
Toekomst van schoon rijden in de praktijk
In Brussel zet het tweetal zich in voor een realistische en betaalbare route naar schoon rijden. Jan Huitema werkt daar als hoofdonderhandelaar namens het Europees Parlement aan wetgeving over aanscherping van de CO2-normen voor auto’s en bussen: “De omslag naar duurzame mobiliteit gaat enorm snel. Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt en er komen meer duurzame brandstoffen voor transport beschikbaar. Mooi om vandaag te zien hoe Green Planet hierin een leidende rol neemt en laat zien hoe de toekomst van schoon rijden er in de praktijk uit kan zien.”
Caroline Nagtegaal is namens de Europese liberalen medeonderhandelaar op regelgeving betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen: “Om die omslag naar duurzame mobiliteit mogelijk te maken, is goede en toegankelijke alternatieve infrastructuur onmisbaar, ook over de grens in de rest van Europa. Nederland is wat dat betreft een voorbeeldland. Green Planet laat zien dat dit niet alleen maar mooie plannen zijn, maar in de praktijk ook mogelijk is.”
1.400 zonnepanelen
De politici kregen een rondleiding door Green Planet en ontvingen meer informatie over de innovatieve projecten die er worden uitgevoerd op het gebied van duurzame mobiliteit. Zo namen de politici 1.400 zonnepanelen op daken in Warreveen in Pesse officieel in gebruik. De stroom die in Warreveen wordt opgewekt wordt via een 10.000 volt stroomkabel naar Green Planet gebracht. Daar wordt de stroom opgeslagen in zogenaamde powerbanks en vervolgens gebruikt voor het opladen van elektrische auto’s met snelladers. “We hebben hier de kracht om beleidsdoelstellingen van de overheid om te zetten in projecten en samen met vele anderen resultaat te boeken”, legt Edward Doorten – initiatiefnemer van Green Planet – uit. “Daar zijn we apetrots op. We vinden het dan ook heel bijzonder dat we dit vandaag kunnen delen met zoveel politici.”
Waterstof
Green Planet werkt met veel – veelal lokale en regionale – partners en wil grote stappen zetten in de verduurzaming van mobiliteit en transport. Samen met TVM – de grootste transportverzekeraar van Nederland – helpt Green Planet transportbedrijven met het zetten van duurzame stappen.
“Elektrische trucks of trucks die op waterstof rijden zijn heel prijzig. Veel verzekeringsmaatschappijen willen de risico’s die daarbij komen kijken niet dekken. Wij doen het toch, omdat het als onze plicht voelt om uitvoering te geven aan het betaalbaar verzekeren van ook deze trucks”, vertelt Harjo Woltinge van TVM.
Duurzame alternatieven
Green Planet wil automobilisten en de transportsector stimuleren te kiezen voor duurzamere alternatieven. Daarom biedt het een breed scala aan brandstoffen en energiedragers aan. In Noord-Nederland wordt met het project HEAVENN gewerkt aan het opbouwen van een waterstofeconomie. De Europese Unie en de Clean Hydrogen Partnership heeft het Noorden door HEAVENN erkend als de eerste Hydrogen Valley van Europa.
Patrick Cnubben is de architect van HEAVENN en werkzaam voor New Energy Coalition. “Het is mooi dat HEAVENN in uitvoering is, maar we moeten en willen versnellen. Daarom werken we aan een nieuw project: een grensoverschrijdende Hydrogen Valley die reikt van het Noorden naar Noord-Duitsland en Denemarken. De volgende stap waarin ook zero-emissie mobiliteit een prominente rol krijgt”, legde Cnubben enthousiast uit aan de politici. “Ook hierin krijgt Green Planet een rol als gamecharger, maar ook andere tankstations doen mee. Met dit project geven wij direct een antwoord op het verzoek van Ursula von der Leyen – de president van de Europese Commissie – om meer en grotere Hydrogen Valley’s in Europa te realiseren.”
Bio-LNG
Ook bio-LNG speelt een grote rol in de toekomstplannen van het multifuel tankstation. Uit mest kan biogas worden geproduceerd dat weer omgezet kan worden in bio-LNG. Vrachtwagens van Scania, Volvo en Iveco kunnen daar lange afstanden op rijden. Daarom hebben Green Planet en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) plannen voor een nieuw project: Zero Impact Emission bio-LNG. “Met een circulaire brandstof kunnen we snel bijdragen aan de verduurzaming van wegtransport”, licht Menno Merts van de HAN toe. “We hopen dat we de kans krijgen om samen met Green Planet een aantal nieuwe schone technieken in de praktijk te kunnen demonstreren.”